Asger Harbou Gjerdevik
Driving home for christmas
⭐⭐⭐⭐⭐ Berlingske
❤ ❤ ❤ ❤ ❤ Politiken
❤ ❤ ❤ ❤ Kulturformidleren
En 30 år gammel Volvo 240 går igen i ny og dekonstrueret form i udstillingen Driving Home for Christmas af den unge danske kunstner Asger Harbou Gjerdevik. I foråret 2019 præsenterer han en række nye skulpturer og malerier i en soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND.
Selve idéen til udstillingen i GL STRAND kom kort efter, at han blev inviteret til at lave udstillingen. Den arvede 30 år gamle, sølvgrå Volvo 240 kunne han hverken beholde eller få sig selv til at køre til skrot, og han besluttede derfor at køre bilen fra England til Statens Værksteder for Kunst i Danmark. Her skilte han bilen ad og dekonstruerede den til dens nye tilværelse som materiale i en række nye skulpturer.
”Det er de håndgribelige ting fra bilen, der går igen i mine skulpturer. Jeg er egentlig ikke interesseret i selve motoren. Det er gearstangen, handskerummet, sædet, fronten, kølerhjelmen, et enkelt hjul. Det må gerne være sjovt og overraske – og samtidig være noget, som alle kender og kan forholde sig til,” fortæller Asger Harbou Gjerdevik.
Bevægelse er et nøgleord i Asger Harbou Gjerdeviks nye soloudstilling. Fra begyndelsen besluttede Gjerdevik, at han ville skabe en dynamisk udstilling i dialog med udstillingsrummets aflange form, hvor værkernes placering og udtryk tilskynder udstillingsgæsten til at bevæge sig gennem rummet. Skulpturerne opstilles i rummet, så hver skulptur og bilgenstand relaterer sig til bilens oprindelige funktionsmæssige kredsløb. Dertil vil en række nye malerier trække opmærksomheden på kryds og tværs af rummet.
Asger Harbou Gjerdevik (f. 1986) er uddannet på Central Saint Martins i London og tog i 2017 en kandidatgrad i kunst på Royal College of Art i London. Han har inden for de seneste år opnået stor opmærksomhed både for sine maleriske collagekompositioner og sine udtryksfulde skulpturer. Heri indlejrer han historier i såvel figurative og abstrakte motiver, som åbner sig på flere planer. I sine værker berører han temaer som ensomhed, tab, lyst og længsel, men også humor og nysgerrighed, og han finder inspiration i litteraturen, mytologier, den populærkulturelle virkelighed og hverdagens indtryk.