Åbent i dag
11.00-18.00
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
Søndag
Lukket
11.00-18.00
11.00-18.00
11.00-20.00
11.00-18.00
11.00-17.00
11.00-17.00

Info

Medlemmer:
Voksne:
Ung under 27:
Seniorer:
Grupper over 10 / Pr. person:
Gæster med medlemmer:
Børn og unge under 16 år:
Folkeskoleelever:
Hf- og gymnasieklasser / Pr. person:
Gratis
90 Kr.
75 Kr.
80 Kr.
75 Kr.
75 Kr.
Gratis
Gratis
35 Kr.

Transport

Busforbindelser:

Metro:
1A, 2A, 6A, 15, 26, 29
M3 & M4
Gl. Strand Station

Indgange

GL STRAND har to indgange: fra Gl. Strand 48 og fra Læderstræde 15 gennem gårdhaven. Udstillingsarealer har adgang via elevator og trapper. Der er adgang for kørestole via Læderstræde 15 gennem gårdhaven.

Konrad Mägi

Det gådefulde maleri

12.03.22 - 29.05.22

Marker og enge under en himmel spaltet af rastløse skyformationer. Kystlinjer, søer, bjerge og skove badet i en nærmest psykedelisk farveæstetik.  I forårets udstilling Konrad Mägi – Det gådefulde maleri præsenterer GL STRAND Estlands store modernistiske maler, Konrad Mägi.

Konrad Mägi (1878-1925) anses som pioner inden for det moderne maleri i Estland. Trods det er han stort set ukendt uden for sin nationale grænse. Hans kunstneriske karriere spænder over blot 20 år, men vidner om en kunstner, der tog de internationale strømninger og stilarter til sig og brugte dem på en både uhæmmet og meget personlig måde til at finde dybt ind i landskabets og maleriets kerne. Gennem 64 udvalgte værker stiller udstillingen skarpt på den bemærkelsesværdige kolorist og trækker en af modernismens oversete kunstner ud af periferien og ind i spotlyset.

Udstillingen Konrad Mägi – Det gådefulde maleri er kurateret af Pilvi Kalhama og er en co-produktion mellem Art Museum of Estonia, EMMA – Espoo Museum of Modern Art og Kunstforeningen
GL STRAND.

Mägi var en dedikeret kunstner, der malede det, han så, følte og lærte på sine rejser. Han udviklede sig som kunstner midt i den blomsterende modernisme i starten af 1900-tallet, og som mange andre kunstnere fra udkanten af Europa, søgte han mod de energifyldte europæiske kunstcentre og fællesskaber. Mägi bosatte sig i flere omgange i Paris, hvor stiftede bekendtskab med værker af kunstnere, som han siden er blevet sammenlignet med blandt andet Kandinsky og Gauguin. Men han kunne ikke male i Paris og fandt sig aldrig til rette i storbyens puls. Det var tilbage og hjemme i den nordiske naturs stilhed og ensomhed, at han malede de gådefulde landskaber frem, der kendetegner ham som kunstner.


Naturen var Mägis primære inspiration. Den var en kilde til styrke og et redskab til at undersøge maleriets potentiale, den menneskelige tilstand og livets mysterium ud over den synlige virkelighed. I stedet for at skabe lighed med den virkelige verden var han optaget af at indfange oplevelsen, følelsen og stemningen af landskabet.

Udstillingen præsenterer et udvalg af Mägis landskabsmalerier, som han malede i Norge, Estland, Frankrig og Italien, sammen med et mindre udvalg af portrætter. Den følger retrospektivt Mägis omfattende og dedikerede arbejde med landskabsmotivet som katalysator for hans fortolkning af de modernistiske stiludtryk. Fra den tidlige og vigtige periode i Norge (1908-1910), hvor han fandt sig selv som kunstner og malede sine symbolistiske landskaber. Fra Estland (1913-1924), hvor hans stil udviklede sig fra det lette post-impressionistiske over til en mere abstrakt og Kandinsky-lignende farvepalet. Fra Italien (1921-1922), hvor både Venedig og Capri lagde motiv til hans pensel og sene produktive periode.

 

Om Konrad Mägi

Mägi voksede op på landet i det sydlige Estland, hvor han kun kortvarigt gik i skole. Efter at han havde afsluttet sine kunststudier i Sankt Petersborg i Rusland, skabte han sine første oliemalerier i den populære kunstnerkoloni på Åland i Finland. Han studerede kortvarigt på kunstskolen Ateneum i Helsinki, hvorfra hans rejser førte ham til Frankrig, Norge, Tyskland og Italien. I 1908 gjorde han et kort ophold i København, hvor han lejede en lejlighed på vej til Norge. Efter flere års intens rejseaktivitet i Vesteuropa bosatte Mägi sig i efteråret 1922 i Estland. Her indtog han den vigtige rolle som lærer og medstifter af landets første kunstakademi, Pallas.

Udstillingen er sponsoreret af

Augustinus Fonden - Aage og Johanne Louis-Hansens Fond - Jørn Krygers og Anne Ammitzbølls Fond - Hoffmann og Husmans Fond - Københavns Kommune - Statens Kunstfond

Aktuelle udstillinger