Stepping Out!
Female Identities in Chinese Contemporary Art
Stepping Out! Female Identities in Chinese Contemporary Art præsenterer en mangfoldighed af stemmer fra Kinas samtidskunstscene gennem de sidste 30 år. Udstillingen viser værker af 26 førende kvindelige kunstnere, der på tværs af udtryksformer og generationer udfordrer et mandsdomineret samfund og gennem kunsten kræver deres plads. Herigennem bliver udstillingen et vigtigt vidnesbyrd om Kina de seneste tre årtier.
»Bevidstheden om den kinesiske etbarnspolitik (1979-2015) borer sig ind med en uhyggelig droneagtig klang under hele udstillingen.«
Politiken





»Gl Strands udstilling med de førende kvindelige kunstnere fra Kinas samtidskunstscene er et vellykket forsøg på at skildre forskellige generationers opgør med patriarkatet.«
»Det er ikke kun lydige og renfærdige værker, man finder på Stepping Out!. Kunstnerne er kompetente manipulatorer af dit blik og samtidig så åbne, så bare, så rå.«
Information
»Feltet er stærkt, udstillingen nøje kurateret og bredden i medier, udtryk og emner slående. Hatten af for et vældigt forarbejde og tak for en udstilling, der løfter de kvindelige kinesiske samtidskunstnere frem i et velfortjent rampelys.«
Magasinet Kunst
Samlet set viser udstillingen mere end 80 værker, der på tværs af video, performance, maleri, fotografi og skulptur spejler og udforsker de store udviklinger og forandringer, det kinesiske samfund har gennemgået fra 1980’erne og til i dag. Udstillingens kunstnere er født i perioden mellem 1960-1994 og tilhører således generationerne, der er vokset op med de store økonomiske, politiske og kulturelle forandringer. Det er i dette spændingsfelt mellem fortid og nutid og længsel efter en anden fremtid, at de udtrykker sig som kunstnere.
Tradition, humor, intimitet og urbanisering
Omdrejningspunktet for udstillingens værker er kvindens position og blik på sig selv, sit køn, seksualitet, rolle og position. Flere værker behandler forholdet mellem by og land, og de dramatiske forandringer, der opstår som konsekvenser af urbaniseringen.
Luo Yangs (f. 1984) fotoserie, Girls, portrætterer unge kvinders søgen efter ståsted mellem traditionelle forventninger og de kinesiske megabyers enorme mulighedsrum. Liu Xi bryder (f. 1986) med værket Our God is Great et kinesisk tabu om ikke at fremstille den nøgne krop, og viser 45 sorte porcelænsfigurer af det kvindelige køn.
Chen Qiulins (f. 1975) videoværk Farewell Poem er en melankolsk hyldest til hjembyen Wanzhou, som måtte vige for De Tre Slugters Dæmning med dramatiske konsekvenser, ikke bare for landskabet, men også for de mere end 4 mio. mennesker, der er blevet tvunget til at flytte. I Tao Aimins (f. 1974) store installationsværk The Women’s River bliver indsamlede, håndmalede vaskebrætter til en bølgende flod og en fortælling om migration og kvinders rolle i sammenstødet mellem tradition og modernitet.
I andre værker, der spænder mellem det humoristiske, barske og ikke mindst dybt personlige, bruger kunstnerne deres egen krop til at indgå i kritisk dialog omkring køn, moderskab og seksualitet. Videoværket Fountain af Cao Yu (f. 1988) viser en fontæne af modermælk, der både hylder moderskabet og er en spids kommentar til pornoindustriens fremstilling af kvindekroppen. Fotoserien I Am a Woman af Xing Danwen (f. 1967) er en intim billedserie, der dokumenterer kunstneres og hendes bekendtskabskreds liv gennem stærkt intime billeder, der blotlægger kvinders selvbevidsthed og seksualitet.
Stepping Out! Female Identities in Chinese Contemporary Art præsenterer værker af kunstnerne: Wen Hui, Lin Tianmiao, Xiao Lu, Yin Xiuzhen, He Chengyao, Yu Hong, Xing Danwen, Cui Xiuwen, Xiang Jing, Bu Hua, Peng Wei, Tao Aimin, Chen Qiulin, Li Xinmo, Cao Fei, Sun Shaokun, Ma Qiusha, Geng Xue, Hu Yinping, Fan Xi, Luo Yang, Liu Xi, Cao Yu, Chen Zhe, Tong Wenmin og Liang Xiu.