Åbent i dag
11.00-18.00
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
Søndag
Lukket
11.00-18.00
11.00-18.00
11.00-20.00
11.00-18.00
11.00-17.00
11.00-17.00

Info

Medlemmer:
Voksne:
Ung under 27:
Seniorer:
Grupper over 10 / Pr. person:
Gæster med medlemmer:
Børn og unge under 16 år:
Folkeskoleelever:
Hf- og gymnasieklasser / Pr. person:
Gratis
90 Kr.
75 Kr.
80 Kr.
75 Kr.
75 Kr.
Gratis
Gratis
35 Kr.

Transport

Busforbindelser:

Metro:
1A, 2A, 6A, 15, 26, 29
M3 & M4
Gl. Strand Station

Indgange

GL STRAND har to indgange: fra Gl. Strand 48 og fra Læderstræde 15 gennem gårdhaven. Udstillingsarealer har adgang via elevator og trapper. Der er adgang for kørestole via Læderstræde 15 gennem gårdhaven.

Zanele Muholi

Zanele Muholi

17.06.22 - 04.09.22

GL STRAND præsenterer for første gang i Danmark en stor soloudstilling med den internationalt anerkendte sydafrikanske fotograf og visuelle aktivist Zanele Muholi.  Gennem mere end 100 værker, der skildrer LGBTQIA+-fællesskaber i Sydafrika, giver Muholi stemme til mennesker, der dagligt lever udsatte liv ved at udtrykke deres identitet. Herigennem sætter kunstneren fokus på køns- og seksualpolitik, tabuer, hadforbrydelser og vold, og også på stolthed, modstand, fællesskab og kærlighed

❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
»…Zanele Muholi har genopfundet selvportrættet som
kunstnerisk genre.«

Politiken

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
»Det er noget af et scoop for GL STRAND og for os beskuere….«
Berlingske

»Jeg tror aldrig før, jeg har grædt, mens jeg har læst en tidslinje på en udstilling.«
Information

»Udstillingen er meget smukt komponeret….samtidig formidler den en vigtig uddybende kontekst…«
Weekendavisen

»Der er en enestående oplevelse i vente – politisk såvel som kunstnerisk.«
Kunstnyt

»…vanvittigt smukke iscenesatte portrætter, der legende og kritisk spidder vores kulturelle forestillinger«
kunsten.nu

Zanele Muholi (benytter pronominerne de/dem) brød igennem i starten af 00’erne med fotografier, der dokumenterer sorte lesbiske, homoseksuelle mænd, biseksuelle, trans-, queer- og interseksuelles liv i Sydafrika. I dag står Zanele Muholi som en af den internationale kunstscenes mest betydningsfulde visuelle kunstnere og har udstillet over hele verden. Udstillingen præsenterer hele Muholis karriere som visuel kunstner: Fra den første værkserie Only Half the Picture (2002-2006) til den igangværende serie af iscenesatte selvportrætter Somnyama Ngonyama (2012-). Muholi portrætterer personer, der på modig vis lever liv, hvor de bliver mødt med fordomme, intolerance og ofte vold, og skildrer dem med værdighed og ikke som ofre. Muholis værker udfordrer dominerende stereotyper, repræsentationsformer og det heteronormative blik og tegner en kompleks visuel fortælling om LGBTQIA+ i Sydafrika.

I løbet af 1990’erne gennemgik Sydafrika store sociale og politiske forandringer. Selv om landets nye forfatning fra 1996, der blev skrevet efter apartheid-regimets fald, er den første i verden, der forbyder diskrimination baseret på seksuel orientering, er LGBTQIA+-miljøet i Sydafrika stadig i dag mål for både fordomme, hadforbrydelser og vold.

Muholi fik international opmærksomhed i starten af 00’erne med værkserien Only Half the Picture, der skildrer de komplekse forhold for personer fra queer-miljøet i Sydafrika. Her står øjeblikke af ømhed, kærlighed og intimitet, side om side med intense billeder, der vidner om traumatiske begivenheder i de medvirkendes liv. I samme periode indleder Muholi portrætserien Faces and Phases – et visuelt arkiv af portrætter, som hylder sorte lesbiske, trans-kvinder og ikke-kønskonforme personers liv. Serien blev påbegyndt i 2006 og omfatter i dag mere end 500 portrætter, der sammen med de portrætteredes individuelle vidnesbyrd, danner et levende og stadigt voksende arkiv over LGBTQIA+-miljøet i og uden for Sydafrika.

I værkserierne Brave Beauties (2014-) og Being (2006-) fortæller Muholi både kollektive og individuelle historier. Serierne udfordrer forudfattede forestillinger om afvigelse og offerstatus og ansporer beskueren til at forholde sig til egne fordomme og fejltolkninger. Brave Beauties hylder non-binære mennesker og trans-kvinder, hvoraf mange har vundet Miss Gay Beauty-konkurrencer. Being er en række portrætter, der indfanger hverdagsliv og intime øjeblikke mellem par.

I den seneste, igangværende serie (påbegyndt i 2012) vender Muholi blikket og kameraet mod dem selv i den meget roste serie af iscenesatte selvportrætter under fællestitlen Somnyama Ngonyama (’Hil den mørke løvinde’ på dansk). Med referencer til den måde den sorte krop er blevet afbildet på gennem tiderne, forvandler Muholi hverdagsagtige materialer, lige fra skuresvampe til gummidæk til politisk ladede rekvisitter og kostumer. I billederne udforsker Muholi temaer omkring arbejde, racisme og seksualpolitik, og kommenterer ofte på begivenheder fra Sydafrikas historie samt på deres egne oplevelser som sydafrikansk sort queer-person.

Udstillingen er organiseret af Tate Modern i samarbejde med Kunstforeningen GL STRAND og Bildmuseet ved Umeå Universitet. Den er kurateret af Anne Kielgast, chefkurator, Kunstforeningen GL STRAND, Yasufumi Nakamori, Senior Curator, International Art og Sarah Allen, Assistant Curator, Tate Modern, London.

Den 31. august kan Zanele Muholi opleves på International Fotoscene. Læs mere om arrangementet her

 

Om Zanele Muholi

Zanele Muholi er født i 1972 i Umlazi uden for Durban i Sydafrika og bor og arbejder i Johannesburg. De har studeret på Market Photo Workshop i Johannesburg og Ryerson University, Toronto. Muholi er medstifter af Forum for Empowerment of Women og grundlægger af Inkanysio, et forum for queer og visuelle medier, og er også æresprofessor ved Hochschule für Künste Bremen, Tyskland. Muholis værker er blevet vist på soloudstillinger rundt omkring i verden, herunder på Goethe-Institut, Johannesburg (2012); Brooklyn Museum, New York (2015); Stedelijk Museum Amsterdam (2017); Autograf ABP, London (2017) og Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (2018). Muholi har vundet adskillige priser. Værkserien Somnyama Ngonyama blev vist ved den 58. Venedig Biennale (2019); Faces and Phases blev vist på dOCUMENTA 13 (2012) og den 55. Venedig Biennale (2013).

Muholi bruger pronominerne de, dem.

Udstillingen er sponsoreret af

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Københavns Kommune, Statens Kunstfond

Aktuelle udstillinger